Dit moet er veranderen aan de WRM volgens de lezers van RijschoolPro

By 18 januari 2018Nieuws, Verkeerspro

De brancheverenigingen, het CBR, de LBKR en de opleidingsinstituten: allemaal hebben ze hun eigen visie op wat er veranderd moet worden aan de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen. Al dan niet opgesteld in een document en verstuurd aan de politiek, in de hoop dat Den Haag het advies ter harte neemt. RijschoolPro hield afgelopen zomer een enquête onder haar lezers waarin ook de WRM aan bod kwam. We maakten een overzicht: hoe zou het advies van de lezers van RijschoolPro eruit komen te zien?

In aanloop naar de aanpassing van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM), onderzocht RijschoolPro (voorheen VerkeersPro) wat haar lezers graag zien veranderen aan deze wet. De enquête is verstuurd naar de ruim 10.000 nieuwsbrief-abonnees van RijschoolPro. 2.466 professionals uit de branche, voornamelijk rijschoolhouders en rijinstructeurs, namen deel aan het onderzoek. Bij de vragen uit de enquête was het mogelijk een toelichting te geven. De belangrijkste uitkomsten op een rij:

Aanpassing van de WRM

Instroomeisen

Een meerderheid van de rijschoolbranche (60 procent) vindt dat een rijinstructeur geen beginnende bestuurder mag zijn. Daarnaast vindt een groot deel dat een rijinstructeur de Nederlandse taal goed moet beheersen (71 procent) en minstens een mbo-opleiding moet hebben gevolgd (79 procent).

Quote van een respondent: “Stel dezelfde eisen aan rijinstructeurs als bij de begeleiderspas van 2toDrive: minimaal vijf jaar een rijbewijs en geen heftige overtredingen in het verleden hebben gemaakt.”

In het onderzoek heeft maar liefst 79 procent aangegeven dat de eis voor de vooropleiding moet worden verzwaard tot minstens mbo-niveau. Ruim een derde vindt dat dit zelfs minstens mbo niveau 3 moet zijn, al zien veel instructeurs zelfs graag mbo 4 of hbo als eis worden ingevoerd. Lees hier het artikel.

Aan het oefenen om instructie te geven voor je op stage gaat, wordt geen aandacht besteed.”

Opleiding en stage

De opleidingen tot rijinstructeur worden met een voldoende beoordeeld door de geënquêteerden, maar veel rijinstructeurs vinden dat de opleiding niet genoeg aansluit op de praktijk. Dit komt overeen met het gezamenlijke advies van brancheverenigingen VRB, FAM en Bovag. Bijna 40 procent van de ondervraagden vindt daarnaast dat het aantal stage-uren tijdens de opleiding omhoog moet.

Quote van een respondent: “De praktijk wordt te kort behandeld. De nadruk lag tijdens mijn opleiding voornamelijk op het behalen van de IBKI-examens maar aan het oefenen om instructie te geven voor je op stage gaat, wordt geen aandacht besteed.” Lees hier het artikel.

Bijscholing en sanctie

Er moet een andere invulling gegeven worden aan de praktische bijscholing. Van de Nederlandse rijinstucteurs is 56 procent van mening dat praktijkbegeleiding in huidige vorm moet worden afgeschaft. Volgens deze rijinstructeurs staat deze praktische bijscholing ver van de realiteit. Wel staan ze open voor ‘echte’ begeleiding.

Ik geloof eerder in een autoriteit die op grond van prestaties, klachten, VOG, boetes, etcetera een instructeur kan schorsen.

Rijinstructeurs die vóór een sanctiemogelijkheid zijn (42 procent), willen dat er meer naar het totaalplaatje wordt gekeken, in plaats van alleen het presteren tijdens een praktijkbegeleiding. Bij het sanctioneren zou bijvoorbeeld ook het slagingspercentage en klantenbeoordeling moeten meewegen. Dit sluit aan op het kwaliteitsregister dat LBKR wil invoeren. FAM, Bovag en VRB willen onder meer dat de praktijkbegeleiding voortaan wordt afgelegd met echte rijbewijsleerlingen. Om een toneelstukje te voorkomen, adviseren zij dynamische lesonderdelen te hanteren.

Quote van een respondent: “De vraag is of dit de manier is om instructeurs die niet deugen aan te pakken. Ik geloof eerder in een autoriteit die op grond van prestaties, klachten, VOG, boetes, etcetera een instructeur kan schorsen of iets dergelijks.” Lees hier het artikel.

Overige uitkomsten

Inkomen

Een ruime meerderheid van de rijinstructeurs is ontevreden over zijn inkomen. 60 procent van de rijinstructeurs en rijschoolhouders vindt dat hij te weinig verdient. Bij rijinstructeurs in loondienst ligt dit percentage nog hoger: daar gaat het om maar liefst 79 procent.

Omdat ik in onze kring al één van de duurdere ben, kan ik niet omhoog met de lesprijs

Het grootste deel hanteert een lesprijs tussen de 41 en 45 euro per uur. Toch zit nog ongeveer een derde onder de 40 euro. In een toelichting geeft verreweg het merendeel van de respondenten aan de lesprijs niet te kunnen verhogen vanwege de grote concurrentie in de regio.

Quote van een respondent: “Ik zit al zeven jaar op dit tarief (41 tot 45 euro) maar omdat ik in deze kring al één van de duurdere ben, kan ik niet omhoog. Ik zou richting de 50 euro moeten gaan voor 60 minuten.” Lees hier het artikel.

ADAS

Rijondersteunende systemen in de auto, zoals cruise control en parkeerhulp, zouden een onderdeel moeten zijn van de rijles. Op de vraag ‘Moeten rijinstructeurs hun cursisten leren over Advanced Drivers Assistance Systems (ADAS)?’ antwoordt maar liefst 78 procent met ‘ja’. Quote van een respondent: “Ja, in combinatie met aandacht voor veiligheid. Leerlingen moeten leren dat ze niet ‘op de rij-ondersteuning’ moeten rijden, maar zélf verantwoordelijkheid moeten nemen.”

Opvallend is dat de instructeurs minder enthousiast worden van het idee om ADAS verplicht te stellen in het praktijkexamen van het CBR. 39 procent vindt dit een goed idee. Quote van een respondent: “Dit hoor je tijdens de opleiding te leren. Als je dit wilt toetsen kost het meer examentijd en nog niet elke auto is met alles uitgerust. Voor nu ‘nee’ maar in de toekomst een ‘ja’.” Lees hier het artikel.

Examinatoren

Het merendeel van de rijinstructeurs is positief over de kwaliteit van de CBR-examinatoren. 67 procent vindt het functioneren van de examinatoren ‘voldoende’ en bijna een kwart geeft zelfs ‘goed’ als antwoord. Opvallend is dat hoe ouder de instructeur is, des te positiever hij of zij is over de examinator. Wel geven rijinstructeurs aan dat er per examinator soms nog te veel verschillen bestaan in manier van werken. Lees hier het artikel.

Wachttijden CBR

De rijschoolbranche ziet veel verschillende mogelijkheden om de lange wachttijden bij het CBR aan te pakken. Toch denkt ook ruim een derde dat dit probleem niet is op te lossen: het is nu eenmaal moeilijk vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen.

Toch zien rijinstructeurs ook kansen om de lange reserveringstermijnen tegen te gaan. Zo vinden velen het een goed idee dat de rijschool direct moet betalen bij het reserveren van een examen. Ook zien ze liever dat de examens alleen nog maar op naam kunnen worden gereserveerd. Lees hier het artikel.

Lees ook de aanbevelingen van LBKR en die van de drie brancheverenigingen. Het CBR komt binnenkort met een advies.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Bron: Verkeerspro Auteur: Nadine Kieboom Publicatie datum: Thu, 11 Jan 2018 10:24:40 +0000

Beginnen met rijlessen?

Autorijschool Leidsche Rijn , Autorijschool Woerden , Autorijschool Harmelen, Autorijschool Vleuten , Autorijschool Vleuterweide, Autorijschool De Meern, Autorijschool Montfoort, Autorijschool Veldhuizen, Autorijschool Utrecht ,Autorijschool Nieuwegein, Autorijschool IJsselstein, Autorijschool Zeist Autorijschool Maarssen, Autorijschool Maarssenbroek, Autorijschool Overvecht, Autorijschool Zuilen, Autorijschool Kanalen eiland, Autorijschool Papendorp, Autorijschool Houten, Autorijschool Bilthoven, Autorijschool Breukelen, Autorijschool de Bilt